Tikal

Om 4 uur vannacht hoorden we al wat mensen verzamelen die de sunrise toer in Tikal gaan doen. Onze wekker gaat om half 6, zodat we een half uur later al het park in gaan. De temperatuur is nog goed te doen en het is nog niet druk. Weer zien we mooie vogels en nu ook een agouti. Drie mannen die in het park werken wenken ons op een pad.

Ze hebben een slang gezien. Een waaghals vist de boa constrictor van 1,5 meter met een tak onder een boom vandaan. Natuurlijk is dat niet de bedoeling, maar wel bijzonder. Geen scherpe foto’s, want het was best een beetje spannend en we stonden op een zeer steil heuveltje. De man loopt een stuk dezelfde kant op en vertelt over het weer en de omgeving. Leuk dat ons Spaans net goed genoeg is om een praatje te maken. We bekijken verschillende tempels en zitten een tijdje te turen over de Gran Plaza, even een banaantje eten. Onvoorstelbaar dat hier 1.200 jaar geleden zo’n 100.000 mensen woonden. Na 4 uur hiken is het inmiddels behoorlijk heet. Als afsluiting bekijken we de maquette van Tikal in het visitor center. Dan terug naar de camping, beetje relaxen en douchen. Prachtige Maya site, de mooiste die we hebben gezien.

Rond lunchtijd zijn we terug in El Remate, waar we bij hetzelfde tentje als gisteren lunchen, want het is erg lekker. Ze vinden het natuurlijk erg leuk dat we er weer zijn. Daarna rijden we langs het enorme meer richting Flores. In het dorpje San Miguel, op een schiereiland in het meer, checken we in bij een hostel/camping. Eigenaar Neil komt uit Belize, dus we kunnen Engels spreken. Vanaf het terras heb je geweldig uitzicht op Flores, een stadje op een eiland. Het lijkt wel Italië. ’s Middags relaxen we wat in de hangmat, want we hebben er al een lange dag op zitten. ’s Avonds eten we op het overdekte terras. Inmiddels zijn er behoorlijk wat backbackers ingecheckt. De Amerikaanse Nick en Kelly komen bij ons zitten. Zij komen vanuit het zuiden, dus we kunnen mooi tips uitwisselen. Nick reist op een klein budget, dus wil graag zelf koken, maar er is hier geen keuken voor gasten. Dus staat ie even later in onze keuken een soepje te maken. Lachen. Gezellige avond. We zijn doodop, dus slapen zal vast wel lukken. Ondanks het nieuwe wamterecord van 32 graden in de bus.