Manitoulin Island

Niet zo best geslapen; de Jägerthee is niet zo goed gevallen (toch lekkerder in de Alpen) en we hadden het koud. Maar de wekker gaat vroeg, zodat we nog even kunnen skypen. Eerst douchen in de eco douche; het water stroomt alleen als je aan het koord trekt. Maar voor shampoo heb je toch 2 handen nodig. Grappig.

Het is mooi weer, maar in de schaduw best fris. Met koffie erbij skypen we en zijn we virtueel op verjaardagsvisite bij Nicole. Voordat we wegrijden spreken we nog wat mensen van de astronomy night. Gisteren om 2 uur ’s nachts was er blijkbaar toch nog een vaag noorderlicht te zien. De Amerikaanse Sunny, zelf ook lang op reis, zegt “van-envy” te hebben; prachtig Engels voor jaloers op de bus. Wij gaan een rondje rijden op eiland; het grootste zoetwatereiland ter wereld. Onderweg hier en daar een boerderij, maar weinig mensen. Wel zien we 2 Amish jongens op de step. Bij Providence Bay zetten we nog een bakkie koffie, dat we meenemen naar het strand. Verderop zien we kraanvogels in een wei staan, dus zetten we de bus snel aan de kant van de weg om te kijken met de verrekijker. In Gore Bay gaan we naar een lookout om te lunchen. Weer aanspraak vanwege de bus van een net gepensioneerd echtpaar uit de buurt van Ottawa. Het is hier al snel handen schudden en voorstellen. We geven een kaartje en de man vraagt of ie Facebook-vrienden mag worden. Schattig!

Na de lunch rijden we naar Kagawong om een kleine hike te doen vanaf de Bridal Veil Falls. Blijkbaar is dit echt een zondagsuitje voor de lokale bevolking, want er zijn best wat mensen. Het pad loopt langs een rivier en een kleine zwart-gele slang steekt over. Dat verwacht je niet in Canada. Later in de middag rijden we naar de camping. Bij het kantoor staat een bord dat de eigenaar ergens op de camping is en dat je verder kunt rijden. We rijden de camping op, maar zien geen eigenaar. Wel komt een echtpaar zicht voorstellen en kletsen; zij hebben een seizoensplaats hier. We kiezen een mooi plekje aan het meer met een mini-strandje. Nadat we betaald hebben, zodra de eigenaar er weer is, installeren we ons op een matje in het gras. Tegen een bergje op net uit de wind, in de zon met het kabbelende water op een meter afstand. Lekker lezen en relaxen. De wind blijft fris, dus gaan we na het eten en de afwas weer verder lezen in de bus. Mooi stukje Canada off the beaten track.