Terrasjes in Bandipur

Al vroeg zitten we aan het ontbijt. De taxi staat voor, dus checken we uit en rijden we naar het busstation. Er staat al een hele rij bussen klaar. Onze tassen worden achter de chauffeur gestapeld en ze willen dat wij in het hokje bij hem gaan zitten op een klein bankje. Dat lijkt ons niks, dus regelen we andere plekken op de achterste stoelen. Kan makkelijk, want de bus zit niet vol. Het Duitse stel dat we gisteren weer zagen zit niet in de bus, dus waarschijnlijk gaan er meerdere naar onze bestemming. Na 1,5 uur rijden door de bergen stopt de bus bij een heus wegrestaurant, nog niet eerder gezien in Nepal. We nemen een chiya en staan lekker in de zon. Nog geen 15 km verderop stappen we uit in Dumre, waar vandaan we naar Bandipur kunnen. We worden gewenkt en stappen in een klein busje, dat helemaal wordt volgepropt met toeristen. Als we moeten betalen wordt er als groep onderhandeld met de conducteur, die veel geld wil hebben, voor mensen en bagage. Uiteindelijk kunnen we voor de helft van de prijs mee. Hoewel het busje vol is, vertrekken we nog niet, dus kletsen we de tijd vol met een Nederlands stel dat ook een trekking gedaan heeft. Als we eenmaal rijden zien we de besneeuwde Himalaya toppen weer boven de heuvels uitkomen; het blijft een geweldig gezicht. In Bandipur bekijken we een kamer bij een hotel het aan het begin van het plaatsje en komen we een mooi prijsje overeen. Na een eerste rondje door dit kleine autovrije dorp gaan we vroeg lunchen, want we waren al vroeg op.

Bandipur is een mooi plaatsje met oude huisjes en tempeltjes. Er lopen wel wat toeristen, maar niet veel, dus het is nog aardig authentiek. We lopen naar een platte heuvel waar wat gerecreëerd wordt door lokalen (zaterdag is hier de vrije dag) en vergapen ons nog eens aan het geweldige uitzicht over de vallei. Bij een luxe resort drinken we wat, ogen gericht op de bergen. Terug in de hoofdstraat pakken we nog maar een terrasje. Eind van de middag is het tijd voor een hike de steile heuvel op. We zitten een klein uurtje op een steen te kijken naar het dorpje beneden, de bergen en de zon die langzaam ondergaat. Geweldig mooi. Als we weer in het Bandipur zijn gaan we op zoek naar internet. Op verschillende plaatsen staat aangegeven dat er wifi is, maar nergens lijkt het te doen. Volgens de man van het hotel ligt het aan de provider. Eerder vandaag zagen we op straat behoorlijke vonken van twee stroomdraden die elkaar opeens raakten. Het is altijd afwachten wat het doet in Nepal. Bij een mooi ingericht hotel drinken we binnen voor het eerst sinds tijden een wijntje, de luiken staan open, kaarsen zijn aan en een meneer speelt op een soort viool die hij op schoot houdt en zingt er zachtjes bij. Sfeervolle plek, maar we kunnen er niet eten, omdat we niet gereserveerd hebben (er is maar voor 30 man gekookt). Dus zoeken we nog een ander tentje op. Al met al hebben we bijna alle etablissementen van dit kleine plaatsje al bezocht. Wat een leuk plek.