Zuid-Amerika met de bus

Let's fly away

Na een warm afscheid hebben we maar 1 ding gedaan, reizen, reizen, reizen. Eerst naar Londen, dat is maar een klein stukje. Daarna naar Sao Paulo, Brazilië, zo'n 10,5 uur. Vlak na het opstijgen kregen we een diner en daarna hebben we allebei behoorlijk veel geslapen. Hoewel je licht slaapt en veel wakker bent scheelt dat toch. In Sao Paulo zo'n 1,5 uur aan de grond gestaan voor tanken en mensen in- en uitladen. Dan de laatste 2,5 uur naar Buenos Aires. Met de koffers en douane verliep alles voorspoedig. Even wat gedronken op de airport en met de taxi naar het hotel. Bagage gestald en een rondje gelopen; het is hier prachtig weer met z'n 23 graden. Wat boodschapjes gedaan en om 14.00 uur naar de kamer. Want we willen nu maar 1 ding: schoenen uit (die voelen na zo'n lange zit alsof ze 2 maten te klein zijn) en liggen. Straks gaan we snel iets eten en vroeg naar bed, zodat we morgen fris en fruitig BA kunnen bekijken.

Beautiful Buenos Aires

Gisteravond Starbucks en McDonalds aangedaan; niet echt Argentijns, maar lekker snel. In de Mac werden we nog aangesproken door een Amerikaan wiens vader uit Ermelo kwam; geinig.

Vanochtend waren we om half 7 wakker (toch een beetje jetlag?), na het ontbijt dus lekker naar buiten. Even gekeken of we bij het treinstation konden uitvinden of er een trein naar het vliegveld gaat; komen we niet echt uit, dus lossen we dat anders op. Verder veel gelopen (eerste blaren al te pakken), eerst naar Puerto Madera waar mooie jachten liggen en P1030988gerenoveerde pakhuizen staan. Daarna naar San Telmo, waar op zondag een antiekmarkt is, compleet met tangodansen op straat. Enorm druk en toeristisch, maar wel gezellig; een beetje als Montmartre. Geluncht in een tentje aan het centrale plein achter een frans balkon, dus toch een beetje buiten. Daarna naar La Boca, waar gekleurde gevels staan en veel straatartiesten de toeristen vermaken. Eind van de middag even chillen in de hotelkamer, daarna gegeten bij een restaurant tegenover ons hotel. Heerlijke eerste dag, 23 graden en de hele dag buiten.

Don't cry for me Argentina

Na het ontbijt uitgecheckt en de koffers gestald. We hebben Recoleta bekeken, een chique wijk met veel parken en statige gebouwen. Koffie gedronken op een terrasje en daarna het kerkhof bezocht, wat echt een bezienswaardigheid is; de graven zijn ware monumenten. Voor ons is de bekendste persoon die daar ligt Evita Peron. Haar familiegraf is eigenlijk vrij sober. Grappig dat het grafmonument pal naast Evita te koop staat; contact via een hotmail-adres. We hebben even kaas en melk gekocht om een crackertje te eten in het park. Daarna met de taxi naar het vliegveld. We vertrokken met een uur vertraging, maar hebben dit ingehaald; ook dit vliegtuig had een tussenstop, maar kon vanuit die plaats op tijd vertrekken. In Ushuaia is het nu donker, dus we hebben alleen een beetje vanuit de taxi kunnen zien hoe het hier is. Het ziet er zo op het eerste oog heel anders uit, echt een nederzetting aan het eind van de wereld. Wat ook anders is is de temperatuur; van 23 graden in BA naar 6 graden in Ushuaia; even wennen dus. We zitten in een hostel met een eigen appartementje; beneden een badkamer en een keuken met een keukentafel en verder alleen een koelkast; boven een slaapkamer.

Even een wetenswaardigheid over wc's hier; in restaurants zit er geen slot op de wc. Deur dicht betekent blijkbaar bezet. Vaak is het zo klein dat je ook je voet tegen de deur kunt zetten, voor de zekerheid. Hoewel het nergens officieel staat aangegeven lijken de toiletten niet bestand tegen toiletpapier, getuige de grote prullenbakken ernaast en de meneer met ontstopper die in ons vorige hotel van deur tot deur ging. Je moet het maar net even weten.