G'day Australia

De vlucht gaat heel voorspoedig. We slapen aardig en 15 uur vliegt voorbij. We zijn er kwart over 6 uur ’s morgens en het is 8 graden. Dat is even wennen na de hittegolf in Californië. Na alle douane-formaliteiten, we hoeven deze keer niet door de snanner, pakken we de trein naar Kings Cross. In de ochtendspits zitten mensen met winterjassen en sjaals. Het is hier net lente, maar de zon schijnt en het warmt al aardig op. Bij het hotel tassen neergezet, de kamer is zo vroeg niet klaar. In een park bij een fontijntje even tanden gepoetst.

We lopen naar hartje Sydney en pakken meteen maar de highlights mee, zoals Opera House, Harbour Bridge en The Rocks. We waren hier krap 3 jaar geleden ook, dus het voelt vertrouwd en we weten aardig de weg. Bij een koffietent lekker uurtje op het terras zitten internetten. Terug naar het hotel lopen we door de Royal Botanic Gardens, waar we vliegende vossen zien hangen, een soort vleermuizen, die enorm veel herrie maken. We doen wat boodschappen en eten in een parkje. Om half 1 is de kamer klaar.

Zodra we op bed liggen slaat de vermoeidheid toe. Dus paar uurtjes geslapen en de wekker gezet (en nog een uur erbij gesmokkeld). Douchen is zelden zo lekker als na zo'n lange reis. Door onze straat gelopen, waar het aardig druk is. In deze wijk zit veel backpack-hotels en restaurantjes. Het is al vroeg donker. We zitten nu bij McDonald's voor een snelle hap en gratis internet (want dat kost $25 per dag in het hotel). Straks in het hotel nog even uitzoeken wat we morgen gaan doen; we doen maar een beetje rustig aan. Woensdag vliegen we naar Fiji voor 6 dagen, daarna gaan we langer downunder. Heerlijk vooruitzicht.

Snuiven aan everyday Fiji

De vogeltjes kwetteren een half uurtje later vandaag, dus pas om half zes wakker. Even later zijn ze het zat, dus slapen we nog even. Na het ontbijt laten we ons met het bootje over zetten naar het vaste land. Doel vandaag is lopen naar de hoofdweg, waar een winkeltje zit. Blijkbaar lopen hier niet veel toeristen, want het is bula voor en na. Ook stopt een aantal auto's met de vraag of we mee willen en iedereeen wil weten waar we naartoe gaan. Twee mannen komen nog even een hand geven en een fijne dag wensen. Bij een aantal huizen staat een klein hindoestaans tempeltje. Verder veel suikerriet velden.

Het winkeltje hadden we vanuit de taxi gezien, maar we wisten niet zeker waar het zat. Met drie kwartier door de hitte lopen zat er inderdaad een miniwinkeltje. Vrij donker binnen en alles achter tralies, behalve een luikje waar geld een de gekochte waren doorheen kunnen. Wat cola, brood en wijn gekocht. Geen beleg. Op de terugweg zien we dezelfde mensen, die weer bula roepen, vooral kinderen vinden het leuk als je antwoord geeft. Halverwege blijkt nog een ander winkeltje te zitten, dat we heen niet gezien hebben. Hier verkopen ze sardientjes in blik (beleg) en nemen we een ijsje.

Terug op ons eiland lunchen we met de gekochte waren. Daarna een paar uurtjes aan het strand zitten lezen. Tijdens een tropisch buitje op balkon gaan zitten. 's Avonds is er een traditionele zanggroep, waar we een paar nummers naar kijken. Daarna Fijian buffet, terwijl een bandje speelt. And what are we doing mañana? Mañana we are doing nada!

Spring in Sydney

Toch wel een jetlag, want om 5 uur zijn we wakker. Op de kamer ontbeten en TV gekeken, waarna we om half 9 alweer buiten liepen. Het is weer mooi helder lenteweer. ’s Morgens nog even een vest aan, maar ’s middags gewoon in een t-shirt gelopen. We lopen naar downtown en komen door een straat waar allemaal verhuurmaatschappijen voor auto’s en campers zitten. In de stad eerst even koffie gedronken en wat research gedaan via internet naar campers. Daarna naar Darling harbour, een haven met allemaal hippe restaurants aan de kade. Hier lunchen we heerlijk op een terras. Het is duidelijk nog geen hoogseizoen, want het is nog niet zo druk.

Na de lunch lopen we naar de vismarkt, waar vooral veel aziatische mensen aan de verse vis zitten. Ook Baramundi, de bekendste Australische vis, is hier te koop. We lopen via verschillende parkjes weer terug naar het centrum. ’s Middags ook nog even een koffie. Dan is het tijd voor de campervergelijking. We lopen bij 2 bedrijven binnen en reserveren bij de beste meteen een camper vanaf 20 september. Kunnen we 10 dagen even proberen of het wat is, voordat we in Darwin 5 weken in een camper stappen. Na boodschappen doen eten we in de kamer. Heerlijk dagje buiten in Sydney. Erg fijne stad en alles is op loopafstand. Morgen staat weer in het teken van reizen; we gaan naar Fiji.

Shoppingtripje naar Nadi

Elke avond krijgen we een soort krantje met de activiteiten voor de volgende dag. Er stond gisteren een shoppingtripje op naar Nadi. Niet dat wij zo geinteresseerd zijn in shoppen, maar wel in Nadi. Dus om half tien met een busje naar de stad. In de bus krijgen we uitleg over wat we vooral niet moeten doen; niet je naam en hotel aan iemand vertellen, niet van de hoofdstraat af gaan en niet de inhoud van je portemonnaie laten zien (duh). Je zou er bang van worden. Eenmaal daar valt het ons dus alles mee. We worden wel aangesproken en gewezen op prachtige koopwaar, maar een vriendelijk "nee, bedankt" voldoet. We hebben 2,5 uur en de straat is niet zo groot, dus lopen we rustig en bekijken we de mooie hindu-tempel, van achter het hek, want niet voor toeristen toegankelijk. We drinken nog een ijskoffie en doen boodschappen bij de supermarkt, op zich weer een belevenis. Kunnen we mooi even een balansdag houden, zowel qua calorieën als budget. We kopen nog een t-shirt voor Gerhard met bula er op en gaan met de bus terug. Bijzondere dingen onderweg: onder een McDonalds bord worden broodjes verkocht (niet van de Mac) en een jongen wandelt met z'n koe langs de weg.

We lunchen op ons balkon. Daarna zwemmen in zee en een uurtje aan het strand. Het waait hard, dus terug naar ons balkon om lekker te lezen. Ook daar is het happy hour, met supermarktwijn en chips. Er komen jongens in traditionele outfit voorbij (rieten rokken). Later blijkt dat zij een australische bruid begeleiden naar haar trouwerij. Ze zwaait naar ons want ze zat vanmorgen ook in de bus naar Nadi. Ze is voor het eerst in het buitenland, meteen maar trouwen dan. 's Avonds eten we ook bij de kamer. Nu even internetten in de lobby. Vanavond staan een kikkerrace en het WK rugby op TV op de rol (Fiji speelt). We hadden al geen stress, maar zijn nu helemaal zen.

We are resort people

Weer vroeg wakker, omdat de vogels om 5 uur al kwetteren. Er is een uitgebreid ontbijtbuffet en ons tafeltje kijkt uit over de zee. Na het ontbijt lopen we een rondje op ons eiland. Het is nog best groot, maar lijkt lang niet helemaal bezet. De zon schijnt en het is al vroeg warm. We drinken koffie op ons balkon en we horen een harde knal op het dak; er valt een kokosnoot uit de boom. Aangezien het amerikaanse scheerapparaat voor het bijwerken van de baard leeg is en hier niet opgeladen kan worden, gaat de baard van Gerhard er af. Dat is wennen, zeg. En flink in de zon vandaag, om de witte kin een beetje bij te bruinen. Eind van de ochtend zoeken we twee ligbedjes onder een parasol aan zee. We lunchen bij de bar. Daarna weer terug naar onze ligbedjes. Tja, geen wilde belevenissen, want op een resort doe je niks. Lesley leest een boek uit en wordt een beetje onrustig van al dat relaxen.

Eind van de middag zetten we op de kamer een kopje thee. We zitten lekker op het balkon. 's Avonds pakken we happy hour nog even mee en eten we heerlijk in het restaurant met de haren in de wind, die inmiddels is opgestoken. Even internetten in de lobby. We zijn helemaal zen. Het enige waar je hier druk mee bent is bula zeggen teggen alle mensen die hier werken, en dat zijn er nogal wat.

We're on Fiji time

Another beautiful day in paradise. Vroeg ontbijten en internetten. Blijkt opeens dat we om 9.30 uur al ingedeeld zijn voor de river cruise, een uur eerder dan verwacht. Zou je bijna nog stress van krijgen. De cruise was meer een rondje varen op de rivier met een zeer verlegen kapitein. Mangroves en koeien langs de rivier. Terug bij het resort weer lezen op balkon en lunchen. Daarna 20 meter verderop naar het strand. Opeens werd het donker en viel er een enorme tropische bui, dus terug naar ons overdekte balkon. Later in de middag bij het zwembad gelegen en wat gezwommen. Gerhard is alvast gestart met inlezen voor Australië.

Terug bij de kamer houden we happy hour met een restje wijn van gisteren. Vanmiddag was er weer een kokosnoot op ons dak gevallen. Aangezien deze nog in het gras lag kon Gerhard de verleiding niet weerstaan. Dus met multitool en kurketrekker het ding te lijf. Om de beurt zagen en wrikken. En ja hoor, het is gelukt na een uur. Wat van kokosmelk geproefd, maar dat is een beetje laf van smaak. De kokos zelf was heerlijk. Dit kan twee dingen betekenen: we hebben zo weinig te doen hier, dat we op zoek waren naar een klusje OF we zijn klaar voor het echte kampeerwerk. Misschien allebei wel en beetje. Net even bij een koor gekeken, met zangers van alle leeftijden. Zo nog even noodles maken op de kamer. Geen haast, we're on Fiji time.

Bula Fiji

We zijn weer vroeg op dus hebben alle tijd om in te pakken. Om 8 uur lopen we naar de trein en met een half uur zijn we bij het vliegveld. Sydney airport is mooi en lijkt een beetje op Schiphol. We pakken nog even internet op. Vandaag vliegen we met Pacific Blue naar Fiji. Na het opstijgen maakt het vliegtuig een ruime bocht over de stad, met geweldig uitzicht over Sydney Harbour Bridge en Opera House. De vlucht duurt een kleine 4 uur. Zowel drankjes als eten moet je kopen. Daar zijn wij op voorbereid; wij gaan tegenwoordig met lege flesjes door de controle en vullen deze daarna. Ook hebben we muesli-repen mee. Travelling around the world on a shoestring ...

In Fiji (of is het op Fiji?) gaat de douane soepel. Bij de gate staat een bandje te spelen. Mannen hebben een Hawaii shirt aan met een rok en een bloem in hun haar. Vrouwen dragen een soort sarong of een lange rok. We pakken de taxi en er wordt in Hindi overlegd wat ze willen berekenen; we worden dus ingeschat. Vooraf hadden we gelezen wat het ongeveer moet kosten, dus Gerhard dingt professioneel af en dat was meteen goed. De rit is interessant; hobbelige weg, veel toeteren en spannende inhaalacties. Veel mensen langs de weg, die liften. Verder wordt er rugby en voetbal gespeeld in veldjes. Overal palmbomen en suikerriet. Het doet ons denken aan Cuba. Het schemert als we bij een steiger aankomen. Ons resort ligt op een eilandje, dus varen we met een bootje over.

“Bula” is de standaard groet hier (zoals Aloha in Hawaii), maar Gerhard moet nog even oefenen, die zegt steed “ola” terug. Bij de receptie een welkomstdrankje en uitleg. We wonen deze week in een twee-onder-een-kap huisje op palen zonder ramen overal houten lamellen die je dicht kunt doen. Je hoort binnen de zee. De kamer is groot, met een balkon met zeezicht. Nog even wat eten in de bar aan het zwembad; ook weer live muziek en een danseres. Met al dat heen en weer vliegen is ons bioritme behoorlijk in de war. Vroeg slapen dus.

Last day in Fiji

Laatste dag in Fiji alweer. Na het ontbijt gaan we snel kayakken, want de zee is nu super kalm. Beetje heen en weer peddelen, want we mogen niet zo ver. Een gezin gaat zeilen met een kleine catamaran, maar wij halen ze makkelijk in, omdat we nauwelijks wind staat. Daarna even zwemmen in zee en langs het strand lopen om op te drogen. We hebben hier een tube zonnebrandcreme gekocht, die zo'n witte waas achterlaat dat je wel geplastificeerd lijkt. Maar het werkt wel, de druppels blijven op je staan, zo waterafstotend is het. Gerhard vindt dat we op een pierot lijken. We lezen nog wat op ons balkon en smeren de laatste boterhammen voor de lunch.

's Middags weer eens op een bedje aan zee en gezwommen in het zwembad. Lesley heeft alle boeken uitgelezen en is daardoor een beetje onrustig. Helaas geen geschikte kokosnoot gevonden vanavond. Ze maken van alles van kokosnoot hier; asbakken, bakjes voor zeepjes en het wordt geroosterd met zout (Fiji popcorn). 's Avonds lekker gegeten in het restaurant. Met onze hotelschool-achtergrond bekijken we vertederd hoe het de ongeschoolde, maar zeer vriendelijke serveersters hun best doen. Erg leuk om op Fiji geweest te zijn. Maar na al dat relaxen zijn wij wel weer toe aan actie. We worden op onze wenken bediend: morgen om half 6 op, want we vliegen vroeg terug naar Sydney.