Route South-East Asia

Goodbye NZ, Hello Hong Kong

De wekker gaat om 7 uur. We pakken de laatste spullen in en rijden richting vliegveld. Opvallend weinig verkeer in de ochtendspits, het is hier zomervakantie. Eerst de bus aftanken en daarna inleveren. We geven onze laatste kortingsbonnen voor benzine aan Nederlanders die net zijn aangekomen. Met de shuttle worden we naar het vliegveld gebracht. We zijn weer lekker vroeg. Eerst maar eens koffie drinken en wat lezen, voordat we kunnen inchecken. Door de douane is in NZ een relaxte aangelegenheid, iedereen lacht vriendelijk. Een controlemedewerker vraagt hoe wij aan een kleurtje komen met dit weer. Na 9 maanden buiten zijn lukt dat wel. We lunchen en slaan onze laatste NZ dollars stuk. Verder lopen we zo veel mogelijk, we kunnen nog lang genoeg zitten.

Het vliegtuig van Cathay Pacific zit helemaal vol. Zodra we opstijgen zetten we ieder de koptelefoon op en gaan we lekker films kijken. In een vlucht van zo'n 10,5 uur passen 4 films en nog wat series. De stewardess onthoudt wat we drinken, heel attent. De tijd gaat lekker snel. Op Hong Kong airport moet je met een treintje naar de arrivals hal, zo groot is het. Douane gaat heel snel en onze tassen komen vrijwel als eerste eruit. Eenmaal buiten even pinnen en in de rij voor de taxi. Super gereguleerd, veel medewerkers die je steeds een paar meter verder wijzen waar je naartoe moet en prijzen die vooraf zijn aangegeven. We rijden een half uurtje en kijken naar buiten, naar de verlichte wolkenkrabbers en de bewegwijzering in chinese tekens + engels. Ons hotel is ook zo'n toren, midden in het centrum. We zijn gewoon moe, dus gaan snel slapen, maar koken eerst nog een liter water, want je kunt niet uit de kraan drinken.

NZ was weer prachtig, daar komen we zeker nog eens terug. Maar nu een nieuw avontuur: voor het eerst in Azië. Spannend!

Azië voor beginners

Vroeg wakker door de jetlag, maar wel goed geslapen. Beetje bijkomen op de hotelkamer, kopje thee zetten en wat internetten. Na het ontbijt gaan we Hong Kong in. Het is bewolkt, maar droog en een graad of 16. In het begin is het even wennen met kaartlezen en hoe de straten hier lopen. Er is veel verkeer, vooral veel taxi's. Voetgangers kunnen vaak via een brug oversteken; er loopt op sommige plaatsen een heel stelsel aan verhoogde voetpaden boven de wegen. We lopen door de gratis dierentuin en stappen op de Peak Tram, een antiek trammetje, 1,3 km lang tegen een steile heuvel op. Boven kopen we een kaartje voor Sky Terrace 428, een uitkijktoren boven de stad. We zijn er als eerste, zodra het opengaat. Waanzinnig gezicht, al die wolkenkrabbers in de mist; we raken niet uitgekeken. Weer onderaan de heuvel lopen we door de stad. Op straat is er veel te zien. Overal kleine winkeltjes met mooie uithangborden. Bij de Man Mo Temple gaan we naar binnen. Het is er druk, veel mensen zwaaien met bossen wierook of branden een handvol briefjes (we denken gebedsbriefjes, maar weten het niet zeker). Op een altaar voor kleurige beelden liggen fruit offers. Maar er hangt ook gewoon kerstversiering en toeristen mogen naar binnen, als je maar geen foto's maakt. Indrukwekkend.

Weer buiten lopen we door een straatje waar vogelnestjes en andere gedroogde en voor ons onbekende waren verkocht worden. We nemen daarna de Star Ferry van Hong Kong Island, waar ons hotel staat, naar Kowloon. Dat kost voor 2 personen 40 eurocent. We lunchen bij een restaurant in de kelder van een winkelcentrum. Dan tijd voor het Museum of History; een enorm ruim opgezet overzicht van de geschiedenis van Hong Kong. Hele huizen zijn nagebouwd in het pand. Erg interessant met veel film- en geluidsfragmenten; even wennen dat wij de voertaal niet verstaan en de ondertiteling moeten lezen. We lopen eind van de middag door drukke winkelstraten terug naar de ferry. Alle westerse merken zijn aanwezig en we drinken koffie bij Starbucks. Wel worden we veel aangesproken door mensen die ons iets willen verkopen; maatpakken, horloges, handtassen. Er wordt zelfs met je meegelopen, maar we hebben geen interesse. Terug op Hong Kong Island gaan we via de midlevel escalator omhoog. Dit is een serie geschakelde lange roltrappen dwars door de stad, zodat je snel en zonder te hijgen de berg op kunt. Lekker luxe. Omdat we laat geluncht hebben en moe zijn kopen we een broodje en eten we op de hotelkamer. Vroeg naar bed om het laatste restje jetlag af te schudden. Wat een geweldige eerste dag in Azië.

Lantau Island

We zijn vroeg op, onze interne klok is nog een beetje in de war. Nadat we gisteren de stad bekeken hebben, gaan we vandaag naar het buitengebied van Hong Kong, Lantau. We lopen al vroeg buiten, vandaag met een jas aan, want het wordt maar een graad of 13. Met de ferry gaan we naar Lantau. Daarna met de bus naar de andere kant van het eiland. Veel lokalen in de bus, maar een paar toeristen. We gaan naar Tai O, een vissersdorpje op palen. Eenmaal daar bekijken we het plaatsje. Hele kleine huisjes, op de daken wordt ansjovis gedroogd. We zien een wegwijzer naar witte dolfijnen, dus beklimmen we een berg. Boven staat een kitchy beeld van witte dolfijnen. Is dit alles, denken we, maar even later zien we in de zee steeds een witte rug boven komen. Aan het eind van het geplaveide pad loopt een klein paadje door het groen. Het is niet helemaal duidelijk of dit officieel is. We wagen het erop en dalen af langs een steile helling. Onderaan staat een bord; het was een onderhoudspad, dus niet voor toeristen bedoeld. Nou ja, we zijn er gekomen. We bekijken een tempel waar een vrouw hardop een gebed opzegd. Heel sereen allemaal, totdat keihard een ouderwetse telefoon gaat in de tempel. In de straatjes veel kleine winkeltjes met gedroogde vis, of teiltjes met levende vissen. We gaan in een mini-restaurantje eten. Fel TL-licht, betegeld tot het plafond, 3 tafels, met elk een WC rol, bij wijze van servet. Voor het eerst soep met stokjes gegeten, was erg lekker. We hebben onze ogen uit gekeken in Tai O.

We nemen de bus naar Tung Chung en gaan daar met de Ngong Ping 360 kabelbaan. Een skilift van 5,7 km lang; zit je gewoon 25 minuten in. We stijgen behoorlijk en het is mistig. Boven zien we een schim van het 27 meter grote Buddha beeld. Door het commerciële straatje speciaal voor toeristen (voelt als de Efteling) lopen we naar het beeld. We kopen een meal ticket; je moet eerst naar het beeld klimmen via de trappen, dan kun je een museum bekijken en een stempel halen. Bij het klooster krijg je dan koffie met je ticket. Dat denken we tenminste. Het beeld is indrukwekkend groot en we halen een stempel. Dan naar het klooster, weer wierook, mooie kleuren, gouden beelden en bloemen, terwijl via een speaker gezang van monniken te horen is. Indrukwekkend allemaal. Bij het restaurant laten we onze bon zien. We krijgen koffie, ieder 2 dumplings naar keuze en 2 borden noodles. Zo zitten we om 4 uur 's middags ongepland al aan het diner. In de kabelbaan zitten we met Nederlanders in een gondel, lekker kletsen over reizen, dus we zijn zo beneden. Met de metro gaan we terug naar Hong Kong Island. We gaan weer met de escalators door de stad en kopen wat te drinken en iets kleins te eten voor later. Op de hotelkamer beetje bijkomen en opwarmen, want het was best koud buiten. Wat een waanzinnige dag, een perfecte introductie van Azië.